Bel me terug Offerte aanvragen
Overheid

Start experiment met meertalige kinderopvang

Met ingang van het nieuwe schooljaar start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een experiment waarbij meertalige kinderopvang wordt aangeboden op kinderopvangcentra en peuterspeelzalen.

Organisaties die deelnemen aan dit experiment mogen maximaal vijftig procent van de opvangtijd in het Engels, Frans of Duits aanbieden.

Engels, Frans en Duits

Vanaf 1 juli 2017 mogen kinderopvangcentra en peuterspeelzalen deelnemen aan het project en meertalige opvang gaan aanbieden. Er is gekozen voor de talen Engels, Frans en Duits omdat dit ook in het basisonderwijs de enige drie toegestane talen zijn.

Minister Asscher legt uit dat er voor deze talen gekozen is omdat het de talen van onze buurlanden en voornaamste handelspartners zijn. “Als kinderen in een van deze landen willen gaan studeren of werken in de toekomst, dan is het handig als ze al over een basiskennis beschikken van de taal.”

Meertaligheid

In het werkveld is er een brede belangstelling voor meertalige kinderopvang. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het leren van een vreemde taal op jonge leeftijd een positieve invloed heeft op de cognitieve en taalkundige ontwikkeling  van kinderen, aldus Asscher.

Experiment dagopvang

De pilot loopt van 1 juli 2017 tot 1 juli 2022 en wordt begeleid door een onderzoekscommissie. In totaal kunnen er maximaal 15 kinderopvangcentra en 5 peuterspeelzalen meedoen aan de pilot. Zijn er meer aanmelders dan dat er plek is, dan zal er worden geselecteerd op basis van geografische spreiding, aangeboden taal op de opvang en volgorde van binnenkomst.

Vanaf 1 juli tot en met 31 augustus kunnen kinderopvangcentra zich aanmelden om mee te doen aan het experiment. Het kinderopvangcentrum dient wel aan bepaalde criteria te voldoen om deel te kunnen nemen. In de AMvB staan de criteria waaraan deelnemers moeten voldoen om mee te kunnen doen aan het experiment.

Onderzoeksresultaten

Uit het experiment dat de komende vier jaar gaat plaatsvinden moet onder andere blijken wat het effect is van meertaligheid op de ontwikkeling van het Nederlands van kinderen van 0-4 jaar. Het aanleren van een goede beheersing van de Nederlandse taal heeft volgens Asscher nog steeds de hoogste prioriteit.

Heb je een vraag over dit artikel?
Antwoord binnen 24 uur
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Neem contact op

Hoe kunnen we je helpen?

Terugbelverzoek

Vul dit formulier in en we bellen u zo spoedig mogelijk terug.

Wij bellen je zo spoedig mogelijk terug