Bellen Offerte aanvragen
Commercieel, Juridisch

Juridische regels en eisen voor webshops

Picture of Martin Koster

Martin Koster

Algemeen directeur Vertalingen.nl sinds 1999.

Webwinkels en webshops zijn ongekend populair. Wie koopt er tegenwoordig niet een paar schoenen online of een nieuwe telefoon? Als je zelf een webshop wilt beginnen, is het wel verstandig om te onderzoeken aan welke wet- en regelgeving je je moet houden. Er komen namelijk flink wat regels kijken bij het opstarten van een webwinkel. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.

Consumentenrechten voor kopen of afstand

Verkoop je B2C, oftewel aan particulieren? Dan dien je rekening te houden met de artikelen 6:230m tot en met 6:230s van het Burgerlijk Wetboek. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de bescherming van de online consument. De ACM biedt de Leidraad bescherming online consument met regels die je kunt volgen om te voorkomen dat je klanten misleidt.

Welke informatie moet ik verplicht vermelden op mijn website?

Als online verkoper ben je verplicht bepaalde informatie te vermelden op de website. Zoals:

  • naam, e-mailadres, telefoonnummer en adresgegevens van de onderneming
  • registratienummer Kamer van Koophandel en BTW-identificatienummer
  • belangrijkste kenmerken van het product, denk aan typenummer en kleur
  • prijs van het product inclusief alle belastingen
  • op welke manier er betaald kan worden en hoe de producten worden geleverd
  • eventuele verzendkosten
  • herroeppingsrecht
  • algemene voorwaarden

Als je een online verkoop doet, dan moet je deze informatie, naast op de website, ook aan je klant delen via brief, e-mail of pdf.

Herroepingsrecht: wettelijke retourtermijn webshop

Als een klant een artikel op internet koopt, dan weet die nooit precies wat er op je deurmat gaat vallen. Wat iemand in een fysieke winkel aanschaft, kan vastgehouden en van alle kanten bekeken worden. Op internet is dat niet zo eenvoudig. Daarom krijgen consumenten die via internet iets kopen een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Voor de webwinkelier betekent dit dat je een dergelijke retour verplicht moet accepteren en het volledige aankoopbedrag terug moet storten. Ongeacht de reden die je klant opgeeft.

In het geval dat een klant een product wil retourneren, ben je verplicht een formulier aan te bieden waarmee je klant de koop terug kan draaien. Je mag dit formulier op je website plaatsen als je je klant laat weten dat het bestaat en waar die het kan vinden.

Wettelijke termijn terugbetaling webshop

Als een consument een online aankoop annuleert, dan moet een webshop binnen 14 dagen na annulering van de online aankoop al het geld terugbetalen dat de consument heeft betaald om het product geleverd te krijgen.

Levering van producten

Als webwinkel moet je de bestelde en betaalde producten binnen de wettelijke termijn van dertig dagen leveren aan de klant. Uiteraard ben je vrij om een andere levertermijn te communiceren. Kun je bij jouw online shop producten bestellen met een levertijd van 1 dag? Prima. Maar dan moet je je hier wel aan houden.

Daarnaast geldt dat je de afgesloten overeenkomst schriftelijk of per e-mail naar je klant moet verzenden. Op deze overeenkomst dienen bovenstaande punten te staan en tevens onderstaande aanvullende informatie:

  • garantie
  • serviceverlening
  • mogelijkheid en wijze waarop de klant kan ontbinden
  • automatische ontbinding van een eventuele betalingsregeling, voor het geval de klant het product wil terugsturen en zijn geld terug wil
  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Strengere regels online verkopen aan consumenten

Op 28 mei 2022 zijn de regels voor online verkopen gewijzigd. Met de wijzigingen worden consumenten beter beschermd.

  • Webshop reviews. Reviews op webshops moeten van echte klanten afkomstig zijn. Als webshopeigenaar mag je dus geen nepreviews (laten) plaatsen.
  • Gepersonaliseerd aanbod. Als je websitebezoekers een persoonlijk aanbod doet dan moet je je potentiële klant hierover informeren voordat die een aankoop doet.
  • Webshops mogen niet zomaar een willekeurige prijs doorstrepen en dan beweren dat ze korting geven. Bij de zogenaamde van-voor-korting moet de ‘van prijs’ uitgaan van de laagste prijs die tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikt is voor het product.

Bekijk ook de volgende video van de Kamer van Koophandel voor de regels voor online verkoop die op 28 mei 2022 zijn ingegaan.

AVG voor webshops

Net zoals iedere organisatie moeten ook webshop zich houden aan de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit heeft de volgende implicaties.

  • Je website moet beschikken over een duidelijk zichtbare privacyverklaring.
  • Je moet toestemming vragen van de personen van wie je gegevens verwerkt.
  • Personen van wie je gegevens verwerkt, hebben het recht hun persoonsgegevens in te zien, aan te passen en te verwijderen en hebben het recht een klacht in te dienen bij Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
  • Je moet verwerkersovereenkomsten afsluiten met alle bedrijven die voor jou persoonsgegevens verwerken.
  • Meldplicht bij datalekken
  • Is jouw webshop actief in het buitenland? Denk er dan aan om je privacyverklaring en verwerkersovereenkomsten te laten vertalen. Onze juridische vertalers vertalen van en naar elke gewenste taal en hebben uitgebreide kennis van de AVG.

Wet- en regelgeving online verkopen B2B (business to business)

Online verkopen aan bedrijven vallen niet onder het consumentenrecht. Hiervoor geldt deels andere wet- en regelgeving. Dit zijn de belangrijkste verschillen.

  • Voor klanten geldt geen wettelijke bedenktijd.
  • Voor bedrijven gelden minder garantieregels dan voor consumenten. In geval van beperkte garantie dan zet je dit in je algemene voorwaarden.

Je mag EU-klanten niet weren

De EU is een gemeenschappelijke markt. Ook al heb je een Nederlandstalige webshop waarmee je je richt op Nederlandse klanten, dan moet je klanten uit andere EU-landen op dezelfde manier behandelen als Nederlandse klanten.

Zo moeten websitebezoekers uit andere EU-landen je webshop net zo kunnen gebruiken als Nederlandse bezoekers. Ook moeten klanten uit een EU-land je product tegen dezelfde prijs en voorwaarden kunnen kopen als Nederlandse klanten. Voor financiële diensten, telefoonabonnementen en gezondheidszorg geldt dit overigens niet.

Heb je een internationale webshop of heb je plannen om over de grens te gaan verkopen?  Houd er dan rekening mee dat in het buitenland, ook binnen de EU, andere wet- en regelgeving van toepassing kan zijn. Onze juridische vertalers assisteren je graag om je webshop ook in het buitenland te laten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Ook beschikken we over ervaren websitevertalers voor het vertalen van webteksten. Indien gewenst houden we ook rekening met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Heb je vragen of wil je graag meer informatie over onze diensten. Neem gerust contact met ons op. We staan je graag te woord.

Neem contact op

Hoe kunnen we je helpen?

Terugbelverzoek

Vul dit formulier in en we bellen u zo spoedig mogelijk terug.