SEO-teksten schrijven. Scoor in Google met deze 8 tips - Vertalingen.nl
Bellen Offerte aanvragen
Internationaal zakendoen

SEO-teksten schrijven. Scoor in Google met deze 8 tips

Martin Koster

Martin Koster

Algemeen directeur Vertalingen.nl sinds 1999.

Wil je met je website meer verkeer via Google trekken? Heeft er iemand tegen je gezegd dat je dan SEO-teksten moet gaan schrijven? Maar wat zijn SEO-teksten precies en hoe pak je dit aan? In deze blogpost leggen we je uit hoe je goede SEO-teksten schrijft waarmee je bezoekers via Google aantrekt.

Inhoudsopgave

Wat zijn SEO-teksten

We beginnen met uitleggen wat SEO-teksten zijn. SEO is een afkorting voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Een SEO-tekst is daarom content waarin rekening gehouden is met zoekmachineoptimalisatie. In de praktijk betekent dit dat je rekening houdt met Google en de gebruikers van Google. Google heeft namelijk in Nederland een marktaandeel van maar liefst 93%.

Waarom zou je SEO-teksten willen schrijven

Zoekmachines zijn een grote bron van websiteverkeer en omzet. Zo is 53,3% van het wereldwijde websiteverkeer afkomstig van de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dit zijn dagelijks vele miljoenen mensen die via een zoekmachine, meestal Google, een website bezoeken. Organisch verkeer is eveneens een grote bron van omzet voor veel bedrijven. Zo is de omzet uit organisch verkeer voor B2B-bedrijven 2 keer zo hoog dan voor andere kanalen. Goede redenen dus om met je content rekening te houden met SEO.

Enkele misverstanden over SEO-teksten

We horen weleens enkele misconcepties over SEO-teksten die we graag uit de wereld helpen.

Zo horen we weleens dat SEO-teksten alleen bedoeld zijn voor Google en niet voor je websitebezoekers. Een goede SEO-tekst houdt echter rekening met zowel Google als je bezoekers. Sterker nog, als je websitebezoekers een webpagina goed waarderen, dan zal dit uiteindelijk ook weer een positief SEO-effect hebben.

Daarnaast zeggen sommige marketeers dat SEO-teksten de conversie van een webpagina kunnen verlagen. Nu kan het zijn dat SEO en CRO (conversieoptimalisatie) weleens kunnen botsen, maar met goed overleg en design hoeft dit niet het geval te zijn. Met het schrijven van SEO-content raden we daarom aan om ook rekening te houden met de doelen en conversies van je website.

Nu we deze misverstanden uit de wereld hebben geholpen, geven we je 8 praktische tips voor het schrijven van SEO-teksten.

Schrijf SEO-teksten die scoren in Google met deze 8 tips

1. Voer een zoektermenonderzoek uit

Als je bezoekers via Google wilt trekken, dan moet je weten welke zoektermen je beoogde bezoekers gebruiken. Ook wil je weten hoe vaak op relevante zoektermen gezocht wordt via Google. Dit kom je te weten via een SEO-zoektermenonderzoek. Via marketing tools zoals Ahrefs, Semrush of Moz kun je een zoektermenonderzoek uitvoeren. Houd er wel rekening mee dat dit betaalde tools zijn.

SEO-teksten
Via een online marketing tool zoals Ahrefs kun je het zoekvolume van zoektermen onderzoeken.

2. Bepaal de zoekintentie

Als mensen in Google zoeken, dan zijn ze op zoek naar bepaalde informatie. Dit noemen we de zoekintentie. Er zijn 4 categorieën zoekintenties.

  • Bij een informatieve zoekopdracht is iemand op zoek naar informatie.
  • In dit geval wil de zoeker navigeren naar een bepaalde website. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op Facebook, dan wil die persoon navigeren naar de website van Facebook.
  • Bij een transactionele zoekopdracht wil de persoon iets kopen, bijvoorbeeld ‘iPhone 13 kopen’.
  • Bij een commerciële zoekopdracht wil een Google-gebruiker in de toekomst een product kopen, maar nu onderzoek doen. Een voorbeeld is de zoekopdracht ‘Beste Android-telefoon van 2023’.

Om in Google zichtbaar te worden, dan zal je content aan moeten sluiten bij de zoekintentie die achter zoektermen zit. Hoe bepaal je de zoekintentie van een zoekopdracht? Dit kun je heel eenvoudig doen door zelf in Google te zoeken. Google kan namelijk goed de zoekintentie van gebruikers analyseren en bepalen.

Als Google voor een zoekopdracht informatieve resultaten laat zien, dan is de zoekintentie informatief. Wil je op deze zoekterm ook zichtbaar worden, dan zul je informatieve content moeten schrijven. Google zal bijvoorbeeld transactionele content niet waarderen met een hoge positie in Google voor een informatieve zoekterm.

3. Verwerk je belangrijkste zoektermen in de paginatitel en kopteksten

De termen in de paginatitel en kopteksten hebben voor Google meer waarde dan de woorden in ‘gewone’ tekst. We raden daarom aan om je belangrijkste zoektermen, vaak de termen met het hoogste zoekvolume, in de paginatitel en kopteksten te verwerken. De belangrijkste zoekterm plaats je in de paginatitel en koptekst 1 (H1). Andere belangrijke zoektermen verwerk je in je overige kopteksten (H2, H3).

4. Wees volledig en origineel

Google, en ook vaak je bezoekers, waarderen het als je een onderwerp volledig belicht. Probeer daarom de zoekvraag van je beoogde bezoekers zo compleet mogelijk te beantwoorden. Je wilt voorkomen dat Google je webpagina als thin content ziet, oftewel content die weinig waarde biedt voor bezoekers. Een extra voordeel van een onderwerp uitgebreid beschrijven is dat je hierdoor vaak ook de zichtbaarheid voor long tail zoekwoorden verbetert.

Google zelf adviseert verder het creëren van originele content. Het kopiëren van bestaande content, ook wel duplicate content, wordt daarom afgeraden.

5. Schrijf leesbare en behapbare tekst

We raden tevens aan om je tekst makkelijk leesbaar te houden voor je lezers. Zo adviseren we om geen lange alinea’s en zinnen te gebruiken. Hierdoor blijven zelfs lange teksten goed behapbaar voor je bezoekers.

6. Houd rekening met E-E-A-T

Google wil graag betrouwbare content van hoge kwaliteit in de zoekresultaten laten zien. Om je te helpen, legt Google in de search quality rater guidelines uit hoe het content evalueert. Hierin geeft Google aan dat het E-E-A-T belangrijk vindt. E-E-A-T is een afkorting voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, oftewel ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Wil je met content goed in Google zichtbaar worden? Houd dan rekening met deze zaken. Meer uitleg hierover vind je in dit artikel over E-E-A-T. Hierin lees je ook hoe je de E-E-A-T van webpagina’s en je website kunt verhogen.

7. Interne links

De links binnen je website, dus van de ene webpagina naar de andere webpagina op je eigen website, zijn ook een Google-factor waarmee je je content kunt versterken. Hiervoor hebben we de volgende tips.

  • De ankertekst, de tekst op een link, is belangrijk voor Google. We raden daarom aan om belangrijke zoektermen te verwerken. Een interne ‘klik hier’ link is daarom een SEO-doodzonde.
  • Plaats alleen interne links die toegevoegde waarde hebben voor je bezoekers. Ga niet intern linken om intern te linken. Uiteindelijk wil je dat ze van toegevoegde waarde zijn voor je lezers. Op den duur zal Google dit ook waarderen.

8. Wees niet bang voor betrouwbare externe links

Het linken naar andere websites kan eveneens je content helpen. Als je linkt naar andere betrouwbare, hoogkwalitatieve websites dan kan dit, direct of indirect, vertrouwen aan jouw content geven. Dit geldt ook andersom, als je linkt naar spammy websites, dan kan dit ook weer een negatieve impact hebben op jouw content.

Hopelijk kun je direct aan de slag met deze tips voor SEO-teksten. Wil je liever je SEO-teksten laten schrijven door een expert? Dan adviseren we contentmarketingbureau Tasmanic. Wil je websiteteksten laten vertalen, rekening houdend met SEO? Dan staan wij graag voor je klaar. We hebben ruime ervaring met het vertalen van websites en website lokalisatie.

Neem contact op

Hoe kunnen we je helpen?

Terugbelverzoek

Vul dit formulier in en we bellen u zo spoedig mogelijk terug.