Internationale SEO. Zo bouw je een internationale SEO-strategie
Bellen Offerte aanvragen
Internationaal ondernemen

Internationale SEO. Zo bouw je een succesvolle internationale SEO-strategie

Martin Koster

Martin Koster

Algemeen directeur Vertalingen.nl sinds 1999.

Organisch verkeer is voor veel bedrijven de grootse bron van websiteverkeer. Maar liefst 53,3% van al het websiteverkeer komt binnen via de organische resultaten van zoekmachines. Voor veel bedrijven is organisch verkeer daarom een belangrijke bron van omzet. Als je met je website in het buitenland klanten wilt trekken, raden we aan om een effectieve, internationale SEO-strategie te implementeren. In deze blogpost geven we daarom waardevolle adviezen voor internationale zoekmachineoptimalisatie.

Wat is SEO?

We starten eerst echter met de basis en leggen uit wat SEO is. SEO is een afkorting van search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO bestaat uit activiteiten om je website zichtbaarder te maken in Google voor zoekopdrachten van je doelgroep. Het doel is daarom om meer bezoekers en/of omzet te behalen via organische verkeer.

We spreken over SEO, maar zouden vaak ook over Google-optimalisatie kunnen spreken. Zo heeft Google wereldwijd een marktaandeel van ruim 90% en in Nederland zelfs meer dan 93%. Het optimaliseren van je website voor organisch zoekverkeer komt daarom in de praktijk meestal neer op het optimaliseren van je website voor Google.

SEO omvat diverse activiteiten die kunnen worden onderverdeeld in technische SEO, content en autoriteit. In een succesvolle internationale SEO-strategie besteed je daarom ook aandacht aan deze 3 componenten van zoekmachineoptimalisatie. De volgende 6 adviezen houden rekening met deze SEO-bouwstenen.

1. Kies voor één internationaal domein

Als je in het buitenland in Google wilt scoren met je website, heb je natuurlijk een meertalige website nodig. Je kunt kiezen om je taalversies op meerdere websites te plaatsen, bijvoorbeeld:

  • nl
  • co.uk
  • de

Of de taalversies op één websitedomein te plaatsen:

  • com
  • com/nl
  • com/de

De tweede optie is vaak voor SEO beter, omdat je de autoriteit voor Google op één website kunt bundelen. Eén website met al je taalversies is daarom vaak voor Google sterker dan losse websites. We raden wel aan om voor een internationaal topleveldomein te kiezen, bijvoorbeeld .com. Kies dus niet voor .nl voor je internationale website.

Heb je een WordPress-website? Voor dit contentmanagementsysteem hebben we de uitgebreide blogpost WordPress-website vertalen geschreven.

2. Kies voor een cms dat geschikt is voor internationale SEO

Er bestaan veel verschillende contentmanagementsystemen. Sommige zijn SEO-vriendelijk, andere minder. Iedere websitebouwer zal claimen dat het cms waarmee hij of zij werkt SEO-vriendelijk is, maar de praktijk is anders. Voor een niet-expert is het moeilijk in te schatten of een cms zoekmachinevriendelijk is. We raden daarom om op dit punt advies in te winnen van een expert zoals online marketingbureau Tasmanic.

3. Voer een internationaal zoekwoordenonderzoek uit

Je huidige website simpelweg vertalen en hopen dat je hiermee je beoogde buitenlandse klanten in Google bereikt, is niet optimaal. Voordat je aan de slag gaat met je internationale content, raden we aan eerst een internationaal zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren. Hierin onderzoek je op welke zoektermen je doelgroep in Google zoekt en welke zoekwoorden populair zijn. Lees meer over dit onderwerp in onze blogpost over een internationaal zoekwoordenonderzoek.

4. Lokaliseer je content

Met de vertaling van je content houd je dus rekening met de zoekwoorden uit je internationale zoekwoordenonderzoek. Nog beter is om je content te lokaliseren. Hiermee pas je je websiteteksten en overige content helemaal aan de lokale markt aan. Hierdoor wordt je content beter gewaardeerd door je internationale bezoekers en uiteindelijk ook door Google. Meer over dit onderwerp vind je in het artikel website lokalisatie.

5. Kijk toch verder dan Google

Hoewel Google verreweg de populairste zoekmachine ter wereld is, adviseren we om toch ook verder te kijken. In sommige landen, zoals China en Rusland, is Google namelijk niet de populairste zoekmachine. En hoewel de zoekmachine Bing in de Verenigde Staten slechts een marktaandeel van 6,35% heeft, betekent dat er toch miljoenen zoekopdrachten per maand via Bing uitgevoerd worden. Bekijk daarom per markt welke zoekmachines gebruikt worden.

6. Internationale linkbuilding

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Deze kunnen je website helpen om autoriteit te bemachtigen in Google. Lokale backlinks kun je website helpen om in bepaalde markten autoriteit te bouwen. Als je bijvoorbeeld de autoriteit van je website in Duitsland wilt verhogen, dan kunnen links van Duitse websites naar jouw websites hierbij helpen.

We hopen dat deze adviezen je helpen in het opstellen van een succesvolle SEO-strategie in het buitenland. Zoek je een vertaalbureau voor het vertalen of lokaliseren van je webteksten? Vertaalbureau Vertalingen.nl is een gecertificeerd vertaalbureau dat van en naar meer dan 30 talen vertaalt. Neem gerust contact op of vraag een geheel vrijblijvende offerte aan voor het laten vertalen van je website.

Neem contact op

Hoe kunnen we je helpen?

Terugbelverzoek

Vul dit formulier in en we bellen u zo spoedig mogelijk terug.