Bellen Offerte aanvragen
Internationaal ondernemen

Internationale SEO: Definitie + strategie SEO buitenland

Picture of Martin Koster

Martin Koster

Algemeen directeur Vertalingen.nl sinds 1999.

Organisch verkeer is voor veel bedrijven de grootse bron van websiteverkeer. Maar liefst 53,3% van al het websiteverkeer komt binnen via de organische resultaten van zoekmachines. Voor veel bedrijven is organisch verkeer daarom een belangrijke bron van omzet.

Als je met je website in het buitenland klanten wilt trekken, raden we aan om een effectieve, internationale SEO-strategie te bepalen, bij voorkeur met een SEO-bureau dat daarin gespecialiseerd is. In deze blogpost geven we een aantal adviezen om internationaal beter gevonden te worden.

Wat is internationale SEO?

We starten eerst echter met de basis en leggen uit wat SEO is. 

SEO is een afkorting van search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO bestaat uit alle activiteiten om je website beter zichtbaar te maken in Google of andere zoekmachines.  Het doel is om meer bezoekers en omzet te behalen via organische verkeer.

Bij internationale SEO richt dit proces zich op meerdere landen. De meest voorkomende zijn: Nederlandse bedrijven die hun producten of diensten ook aanbieden in België of Duitsland. 

SEO omvat diverse activiteiten die kunnen worden onderverdeeld in technische SEO, content en autoriteit. In een succesvolle internationale SEO-strategie besteed je daarom ook aandacht aan deze 3 componenten van zoekmachineoptimalisatie. 

De volgende 6 adviezen houden rekening met deze SEO-bouwstenen.

1. Kies voor één internationaal domein

Als je in het buitenland wilt scoren met je website heb je een meertalige website nodig. Je kunt kiezen om je taalversies op meerdere websites te plaatsen, bijvoorbeeld:

  • .nl
  • .be
  • .co.uk
  • .de

Of de taalversies op één websitedomein te plaatsen:

  • .com
  • .com/nl
  • .com/de

De tweede optie heeft onze voorkeur, je kunt dan namelijk de autoriteit  op één website bundelen. Eén website met al je taalversies is daarom voor Google sterker dan losse websites. We raden wel aan om voor een internationaal topleveldomein te kiezen, bijvoorbeeld .com. Kies dus niet voor .nl voor je internationale website.

Heb je een WordPress-website? Voor dit contentmanagementsysteem hebben we de uitgebreide blogpost WordPress-website vertalen geschreven.

2. Kies voor een cms dat geschikt is voor internationale SEO

Er bestaan veel verschillende contentmanagementsystemen. Sommige zijn SEO-vriendelijk, andere minder. Iedere websitebouwer zal claimen dat het cms waarmee hij of zij werkt SEO-vriendelijk is, maar de praktijk is anders. Voor een niet-expert is het moeilijk in te schatten of een cms zoekmachinevriendelijk is. 

3. Voer een internationaal zoekwoordenonderzoek uit

Je huidige website simpelweg vertalen en hopen dat je hiermee je beoogde buitenlandse klanten in Google bereikt, is niet optimaal. Voordat je aan de slag gaat met je internationale content, raden we aan eerst een internationaal zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren. Hierin onderzoek je op welke zoektermen je doelgroep in Google zoekt en welke zoekwoorden populair zijn. Lees meer over dit onderwerp in onze blogpost over een internationaal zoekwoordenonderzoek.

4. Lokaliseer je content

Met de vertaling van je content houd je dus rekening met de zoekwoorden uit je internationale zoekwoordenonderzoek. Nog beter is om je content te lokaliseren. Hiermee pas je je websiteteksten en overige content helemaal aan de lokale markt aan. Hierdoor wordt je content beter gewaardeerd door je internationale bezoekers en uiteindelijk ook door Google. Meer over dit onderwerp vind je in het artikel website lokalisatie.

5. Kijk verder dan Google

Hoewel Google verreweg de populairste zoekmachine ter wereld is, adviseren we om toch ook verder te kijken. In sommige landen, zoals China en Rusland, is Google namelijk niet de populairste zoekmachine. En hoewel de zoekmachine Bing in de Verenigde Staten slechts een marktaandeel van 6,35% heeft, betekent dat er toch miljoenen zoekopdrachten per maand via Bing uitgevoerd worden. Bekijk daarom per markt welke zoekmachines gebruikt worden.

6. Internationale linkbuilding

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Deze kunnen je website helpen aan autoriteit. Lokale backlinks, dus bijvoorbeeld links van Finse websites naar je Finse website, kunnen je website helpen om in deze specifieke markt autoriteit op te bouwen.

We hopen dat deze adviezen je helpen in het opstellen van een succesvolle SEO-strategie in het buitenland. 

Zoek je een vertaalbureau voor het vertalen of lokaliseren van je webteksten? Neem gerust contact op of vraag een geheel vrijblijvende offerte aan voor het laten vertalen van je website.

Neem contact op

Hoe kunnen we je helpen?